Vitamín D

Vitamín D je „slnečný vitamín“ rozpustný v tukoch. Chráni ľudí pred infekciami, nádormi, autoimunitnými ochoreniami, podporuje vstrebávanie vápnika, aktivuje vrodenú imunitu, pomáha pri liečbe psoriázy, stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky, pomáha udržať primerané hladiny vápnika a fosforu v krvi. Na rozdiel od vitamínu C sa jeho nadbytok nevylúči močom. Prijíma sa v potrave a koža si ho dokáže vytvárať s pomocou ultrafialového žiarenia. Rozumné opaľovanie podporuje jeho vlastnú tvorbu v koži z provitamínov.

Vitamín D je vitamín, ktorý je rozpustný v tukoch. Nachádza sa v rôznych potravinách a v dnešnej dobe je dostupný aj ako doplnok výživy. Jedným zo zdrojov vitamínu D je slnečné žiarenie, teda pobyt na slnku. Vtedy slnečné lúče v kontakte s kožou tvoria určitý vitamín D.

Vitamín D prijatý v potrave je neaktívny a v organizme sa musí podrobiť chemickej aktivácii, ktorá pozostáva z dvoch krokov. Prvá reakcia nastane pri premene vitamínu D v pečeni. Vitamín sa mení na kalcidiol. Druhá reakcia prebieha v obličkách a aktívna forma vitamínu D sa nazýva kalcitriol. Preto je pre správnu funkciu vitamínu D potrebná dobrá funkcia pečene a obličiek. Napr. pacienti zaradení v hemodialyzačnom programe dostávajú aktívnu formu vitamínu D.

Hladina vitamínu D sa meria množstvom kalcidiolu v krvi. Kalcidiol tvorí vitamín D, ktorý je vytvorený v pokožke zo slnečných lúčov a z vitamínu D, ktorý prijmeme v potrave.

Počas tehotenstva zabezpečuje správny vývoj kostry plodu a predchádza nízkej pôrodnej váhe. Počas dojčenia11 zvyšuje tvorbu mlieka.

Prirodzené zdroje vitamínu D

  • rastlinné: lucerna, kokos, huby, avokádo,
  • živočíšne: ryby, vajce, rybí olej2

Formy vitamínu D

  • D2 - odvodený z rastlín, v ľudskom tele sa netvorí,
  • D3 - v rybacom tuku, žĺtku, v rybách, mlieku.

Príčiny nedostatku vitamínu D

  • Nedostatočné vystavovanie sa slnečným lúčom - vyhýbanie sa slnku spôsobí nedostatočnú tvorbu vitamínu D v koži, najviac ohrození sú dôchodcovia umiestnení v domovoch, kde celé dni trávia v izbách.
  • Tráviace problémy - do tejto skupiny patri pacienti, ktorí majú celiakiu, sú po operáciách, pri ktorých sa im odstráni časť čreva. Títo pacienti majú poruchu trávenia, preto u nich dôjde k deficitu vitamínu D.
  • Nedostatok vitamínu D v materskom mlieku - dojčatám sa odporúča podávať vitamín D už od dvoch mesiacov a to ak sú dojčené výhradne materským mliekom.
  • Niektoré lieky, ktorých vedľajší účinok je ovplyvnenie hladín vitamínu D.
  • Poškodená funkcia obličiek, kedy obličky nie sú schopné premeniť neaktívnu formu vitamínu D na aktívnu.
  • Obezita.

Rizikové skupiny pacientov

  • dojčené deti
  • starší ľudia
  • ľudia vyhýbajúci sa slnku
  • ľudia s tmavším odtieňom pleti, pretože ch koža je hrubá a slnečné lúče nepreniknú do hlbších vrstiev a tak nedôjde k tvorbe vitamínu D
  • pacienti so zápalovými ochoreniami čriev
  • obézni ľudia

Prejavy nedostatku vitamínu D

  • nedostatok sa často nemusí vôbec prejaviť,
  • jedným z príznakov deficitu je oneskorenie motorického vývinu dieťaťa, deti začnú chodiť zvyčajne neskoršie,
  • dospelí pociťujú chronickú svalovú bolesť, pretože dôjde k mäknutiu kostí, kosti sú teda mäkké a v miestach oslabenia kostí, pacienti pociťujú úporné bolesti,
  • svalová slabosť,
  • posledné štúdie potvrdzujú, že vitamín D hrá dôležitú úlohu aj pri prevencii a liečbe rôznych ochorení ako napr. cukrovka, vysoký tlak, roztrúsená skleróza alebo rakovina,
  • depresiu1,
  • zníženú odolnosť voči infekčným ochoreniam,
  • pokles tvorby inzulínu,
  • riziko poruchy glukózovej tolerancie,
  • cukrovku prvého typu.

Nedostatok vitamínu sa hradí pomocou preparátov vitamínu D. Dávkovanie vitamínu určí lekár, mení sa s vekom a podľa základného ochorenia. U dojčiat sa odporúča denne podávať 5 mikrogramov vitamínu D počas prvých mesiacov, často sa však odporúča pokračovať v podávaní vitamínu aj počas detstva a to vtedy, keď dieťa nie je často na slnku alebo pri rôznych pridružených ochoreniach, ktoré ovplyvňujú hladinu vitamínu D v krvi.

Nadbytok vitamínu D

Vedie k vápenateniu mäkkých tkanív a je spôsobený vysokým príjmom rybích olejov, pečene rýb alebo prípravkov v tabletkách.
Nadbytok vitamínu D spôsobí nechutenstvo, stratu telesnej váhy, zvýšené močenie, poruchy srdcového rytmu. Ľudia sa zvyčajne predávkujú pri zvýšenom príjme vitamínu v podobe rôznych výživových doplnkov.

Odporúčané denné dávky vitamínu D v mikrogramoch

DetiDospelíTehotné ženy Dojčiace ženy
7,5–10 mcg5–7,5 mcg10 mcg 10 mcg

Odporúčané minimálne denné dávky vitamínu D

  • 0-12 mesiacov - 10 mikrogramov/deň
  • 1-70 rokov - 15 mikrogramov/deň
  • nad 70 rokov - 20 mikrogramov/deň

Súvisiace články

Viac o vitamíne D na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://zdravie.pravda.sk/zdravie-a-prevencia/clanok/302456-slnecny-vitamin-d-nam-v-zime-chyba/
  2. http://abysportnebolel.sk/vyziva/vitamin-d-v-zime-vymrzne-treba-jest-ryby-slnit-sa-alebo-brat-vyz...
  3. Vitamin D Deficiency and Related Disorders
  4. http://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  5. http://pediatrics.aappublications.org/content/111/4/908.short
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s vitamínom D

Máš skúsenosť s vitamínom D?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť