Ploché nohy u dospelých

Ploché nohy vznikajú pri nesprávnom vyvinutí priečnej a pozdĺžnej klenby nohy. Vznik plochej nohy ovplyvňuje buď dedičnosť alebo nedostatok vitamínu D alebo predčasné zaťažovanie nohy.
Ploché nohy u dospelých

Ploché nohy lieči odborný lekár - ortopéd. Väčšinou sa predpisujú ortopedické vložky do topánok alebo ortopedické topánky na mieru a dôležitú úlohu zohráva aj cvičenia posilňujúce klenby nohy.

Najlepšou prevenciou je výber správnych topánočiek7 už pre malé deti. Vhodná obuv poskytne detskej nôžke tú správnu oporu. Chyby nôh je dobré odhaliť v rannom štádiu, aby sa mohli liečiť a zabránilo sa ďalšiemu chybnému vývoju nohy.

Ako vznikajú ploché nohy?

Kostra nohy vytvára za fyziologických okolností dve vyklenutia: pozdĺžne a priečne, čo sa pozoruje ako pozdĺžna klenba a priečna klenba chodidiel. Obe tieto klenby majú tri zložky – kostnú zložku (kosti nohy – ich tvar a usporiadanie) väzivovú zložku (ligamentózny aparát) a svalovú zložku. Pri plochej nohe sa klenba deformuje – zníži sa pozdĺžna klenba nožná – vzniká pozdĺžne ploché noha1, alebo priečna klenba nožná - vzniká priečne plochá noha, alebo stav môže byť aj kombinovaný. V ťažších prípadoch klenba vymizne úplne. Plochosť nohy sa prejaví našľapovaním na celé chodidlo.

Takáto deformita môže vznikať v každom veku a vedie k ťažkostiam, ktoré znižujú schopnosť človeka znášať statické zaťaženie. Ľudia s plochou nohou sa sťažujú na únavnosť nohy, bolesti v chodidle, bolesti v lýtkach, kŕče v lýtkach, až bolesti kolien a chrbtice, statické opuchy, často sa pozoruje plochá noha v kombinácii s varixami - kŕčovými žilami dolných končatín. Objavujú sa bolestivé otlaky na ploskej časti
nohy.

Štyri stupne plochej nohy

Rozlišuje sa niekoľko stupňov plochej nohy – v prvom stupni je noha preťažená, unavená. Pri druhom stupni pokles klenby badať pri zaťažení, v odľahčenej pozícii klenbu opäť vidno vymodelovanú. V treťom stupni je klenba trvalo plochá, ale je možná pasívna modelácia do normálneho tvaru. Štvrtý stupeň je charakterizovaný fixovanou deformitou, ktorá sa už nedá ani modelovať, ani pasívne korigovať.

Príčiny vzniku plochej nohy

Príčin vzniku plochej nohy je hneď niekoľko: dlhodobé státie v zamestaní, niektoré silové športy, zdvíhanie ťažkých bremien, nosenie nevhodnej obuvi, obezita, tehotenstvo, klimaktérium. Plochá noha je aj pridruženou diagnózou pri Downovom syndróme2, Marfanovom syndróme, či diabetes mellitus, alebo detskej mozgovej obrne. Vážna je plochá noha pri reumatoidnej artritíde – tu sú postihnuté všetky zložky – kostná, väzivová, aj svalová. Vyvíja sa ťažká deformita. Takisto vážne stavy sú pozorované pri osteartróze, alebo aj pri poranení nohy – zvlášť pri poranení pätnej kosti nohy.

Prevencia

Dbajte na správnu obuv, nemá tlačiť na prsty, ale nemá byť ani príliš veľká, aby v nej noha “neplávala”. Má byť dostatočne pevná s dobrým vedením päty, prípadne celou pätou vystuženou. Nie príliš vysoká, opätok má mať maximálne 3 - 4 cm.
Dôležité je aj tvarovanie stielky. Nenoste topánky po niekom, majú tvar už nosenej nohy. Meňte obuv počas dňa, hlavne ak ide o mäkké topánky.
Vyhýbajte sa chodeniu v žabkách, alebo plochej obuvi všeobecne (balerínky), vyberajte si aj vhodné papuče na doma.
Na tvrdej podlahe sa neodporúča chodiť naboso. Chôdzu na boso trénujte vonku po rôznych terénoch.
Pozdĺžnu klenbu nožnú podopierajte ortopedickými vložkami. U ťažších deformít aj individuálne zhotovenými vložkami. Na priečne plochú klenbu sú určené tzv. srdiečka, ktoré sa nacentrujú.
Odporúča sa pravidelné cvičenie nôh, udržiavanie hybnosti kĺbov nôh, posilňovanie svalov chodidla.
Plochú nohu nie je možné v dospelosti skorigovať naspäť len cvičením. Preto sa obráťte aj na ortopéda, ktorý môže zvoliť ďalšie možnosti terapie. Vodoliečbu, alebo elektroliečbu. Operačné liečenie plochej nohy je až poslednou možnosťou.

Cvičenie

Existuje niekoľko účinných cvikov, ktoré môžete robiť kdekoľvek a kedykoľvek:
Cvičenie s plochými nohami u dospelých

  • striedavo stojte na špičkách a pätách, prípadne si pochoďte na špičkách a následne pätách
  • uchopte malú loptičku medzi chodidlá a pohybujte ňou hore, dole
  • akúkoľvek vec zodvihnite zo zeme prstami na nohách
  • navlečte si jednou nohou ponožku na druhú nohu
  • písanie nohou– vložte si pero medzi palec a druhý prst na nohe a trénujte!
  • Freemanova metodika - spočiatku pacient sedí na stoličke, nohy sú bosé. Chodidlo je voľne položené na zemi celou svojou plochou. Pacient sa snaží dotýkať zeme v troch bodoch a to: pätou, vonkajšou hranou chodidla a valom pod prstami. Avšak nepohne prstami na nohách, ani nezapája svaly lýtok. Treba sa veľmi sústrediť, lebo pohyb nohy takmer nevidno. Pacient ale intenzívne  pociťuje, akoby sa mu noha skracovala a ťahala smerom hore, k nemu. Ak túto metodiku zvláda v sede oboma nohami súčasne, prechádzame do stoja a postupne aj na nerovné plošiny
  • Dobrým cvičením pri plochej nohe je aj chôdza bez topánok po prírodných mäkkých podložkách, ako je piesok, tráva, lesná pôda kvôli precvičeniu nožnej svaloviny. Pozor treba dať na tvrdé neprirodzené podlahy, sú pre nohy veľmi škodlivé.

Prognóza

Prognóza vyliečenia plochej nohy u dospelých nie je vôbec priaznivá. Je to aj preto, že väčšina ľudí nemá veľké bolesti, chôdza s plochými nohami ich neobmedzuje, ani nespôsobuje ťažkosti v práci. Klenba sa dá dostatočne korigovať protetickými pomôckami. Ale zanedbanie tohto problému može vyústiť do haluxov, či až nepríjemných bolestí celého pohybového aparátu. Porušená statika chodidiel postupne nielen zdeformuje prsty na nohe, ale spôsobí aj vytočenie členkov dovnútra, čo vytáča i kolená. Následne sa poškodzujú menisky a strácajú svoju funkciu. Bolesť je generalizovaná v oblasti krížov a častým dôsledkom plochonožia je i bolesť hlavy.

Súvisiace články

Viac o plochých nohách na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. Odborný článok MUDr. Vladimír Medek: Plochá noha u dospelých
  2. stromzdravia.sk
  3. idnes.cz
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s plochými nohami u dospelých

Máš skúsenosť s plochými nohami u dospelých?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť