Používame cookies. Viac informácií tu. OK

Vypadávanie vlasov

Vypadávanie vlasov je najčastejšie spôsobené hormonálnymi výkyvmi, ktorými prechádza ľudské telo, najmä ženské. Hormonálnymi zmenami sú: tehotenstvo, obdobie po pôrode32, obdobie počas dojčenia11 a menopauza. Vlasy vypadávajú viac mužom ako ženám. U žien nie je vlasový úbytok tak rozsiahly.

Na jar a na jeseň vlasy vypadávajú viac ako v iných ročných obdobiach. V letných mesiacoch rastú vlasy oveľa rýchlejšie. Ak je problém s vypadávaním vlasov trvalý, t.j. dlhší ako 4 mesiace, alebo ich naraz vypadáva viac než je obvyklé, je vhodné navštíviť dermatológa alebo gynekológa. Ten vykoná vyšetrenie na zistenie príčin vypadávania vlasov.

Možné príčiny vypadávania vlasov

  • hormonálne zmeny,
  • dedičnosť,
  • zlý krvný obeh,
  • akútne ochorenie,
  • úbytok hmotnosti,
  • vysoká horúčka a prekonaná infekcia,
  • hormóny,
  • lieky ako cytostatiká, imunosupresíva, antikoagulancia a nadbytok vitamínu A, antiepileptiká, cholestatiká,
  • nedostatok železa,
  • zväzovanie vlasov do úzkych a tesných vrkočov,
  • diabetes,
  • problémy a poruchy štítnej žľazy,
  • stres,
  • diéta,
  • špecifické poruchy výživy,
  • následky chemoterapie pri liečení zhubných nádorov,
  • dlhodobé nosenie čepcov a akýchkoľvek prikrývok hlavy v zamestnaní,
  • uv žiarenie,
  • časté a nešetrné farbenie, odfarbovanie, fénovanie a iné úpravy vlasov.

Bežné verzus nadmerné vypadávanie vlasov

Ženám denne vypadne bežne do 100 vlasov (po umývaní až 300). Ak je všetko v poriadku, vlasové korienky by mali v tejto situácii fungovať tak, že akonáhle starý vlas vypadne, na jeho mieste začína rásť vlas nový. V prípade, že je vlasová cibuľka poškodená a nie je aktívna, nový vlas nevyprodukuje. Problém je tiež vyčesávanie chumáče vlasov, alebo plné dlane vlasov pri ich umývaní, česaní. Signálom nekvalitného prostredia pre rast nových vlasov je aj podráždená pokožka, lupiny, chrasty, lámavé vlasy.

Vypadávanie vlasov v tehotenstve

Tehotná žena môže prvý signál padania vlasov zaznamenať už v prvom trimestri1, kedy jej telo prechádza veľkou hormonálnou zmenu, ktorá má na vlasy vplyv. Za hormonálnou zmenou stojí hlavne estrogén a progesterón a ich zvýšenie. Ak je za normálny úbytok vlasov považovaný 100 až 300 vlasov denne, v tehotenstve a po ňom môže toto číslo rásť. Extrémne vypadávanie vlasov by malo ustávať po 8 až 12 mesiacoch po pôrode32. Všeobecne sa neodporúča vlasy často umývať (stačí 2 - 3x týždenne) a upravovať.

Vypadávanie vlasov po pôrode, pri dojčení

Pôrod32 je pre každú ženu fyzickou a psychickou záťažou. I keď sa jedná o fyziologický proces, na ktorý sa počas celého tehotenstva telo pripravuje. Ďalšia etapa vypadávania vlasov môže prísť práve po ňom, a to hlavne 3 až 6 mesiacov po pôrode. Rovnaká situácia nastáva aj v čase, keď žena svoje dieťa dojčí11. Vlasy sú redšie, pretože sa estrogén v tele ženy dostáva do normálu. Prechod rastovej fázy vlasov a doby, kedy je vlas v pokoji, je rýchlejší, zrýchľuje sa teda vlasový cyklus a to spôsobuje vypadávanie vlasov.

Prvou pomocou môže byť zaradenie rýb, ovocia, vitamínov a minerálov do svojho jedálnička, ktorý by mal byť pestrý a vyvážený. Ak je problém v nedostatku vitamínov a minerálov, dokážu ho lekári diagnostikovať priamo z hladín spomenutých minerálov v krvi alebo pomocou špecializovaného vyšetrenia vlasu.

Ako predchádzať vypadávaniu vlasov?

Dôležitá je hlavne prevencia vhodnou stravou bohatou na vitamíny a minerály. Prípadne nasadiť určité potravinové doplnky ako je Chlorella4, Gynex, Beta Sitosterol, aminokyselina s obsahom síry - metionín alebo Fytominerál. Aby vlasy neboli lámavé a suché, potrebujú lipidy, ktoré sa nachádzajú v olejoch a tukoch.

Vitamíny účinné v boji pre vypadávanie vlasov

  • Vitamíny B-komplexu, vďaka ktorým sú vlasy chránené pred UV žiarením, lupinami. Najznámejšie vitamíny B sú: riboflavín, kyselina pantoténová a pyridoxín.
  • Vitamín E dodávajúci hebkosť každému vlasu.
  • Vitamín C, ktorý udrží vlasy zdravé.
  • Vitamín A je pomocníkom v oblasti redukcie mazových žliaz.

Minerály účinné v boji proti vypadávaniu vlasov

  • zinok obsiahnutý hlavne v ryži, sézame, vaječnom žĺtku, strukoviny, pečeň, tmavom mäse, mlieku, orechoch, tekvicových semenách,
  • selén obsiahnutý vo vnútornostiach, daroch mora, orechoch, ovsených vločkách, hydinovom mäse,
  • železo obsiahnuté v strukovinách, mäse a vnútornostiach,
  • vápnik,
  • horčík,
  • fosfor.

Prírodné zdroje

Na rast vlasov pôsobia blahodárne účinky kofeínu, resp. jeho tonik pôsobiacich proti testosterónu, čo aktivuje vlasové korienky.
Ďalším prírodným zdrojom je extrakt z bieleho čaju, ktorý pohltí voľné radikály.
Podporu krvného obehu a celkové prekrvenie pokožky zaistí niacín.
Žihľava dvojdomá, pôsobiaca nielen na rast vlasov, ale je účinná aj v boji s lupinami. Dôležitý je hlavne jej koreň a listy, z ktorých sa varí odvar (žihľavový čaj) použiteľný i k dezinfekcii pokožky hlavy.

Návyky v starostlivosti o vlasy

  • Umývanie vlasov 1x za 3 dni
  • Používaní séra, šampónu alebo kondicionéru proti vypadávaniu vlasov
  • Masáž vlasov
  • Vynechanie vysúšanie vlasov fénom, uterákom
  • Šetrné vyčesávanie vlasov
  • Nepoužívanie žehličiek na vlasy, farieb na vlasy
  • Skrátenie vlasov na mikádo, podkovu, voľnejší strih

Súvisiace články

Viac o vypadávaní vlasov na modrykonik.sk

Použité zdroje:

  1. http://ona.idnes.cz/co-muze-za-vypadavani-vlasu-hormony-leky-stres-i-culiky-pjb-/zdravi.aspx?c=A1...
  2. http://www.dama.cz/zdravi/padani-vlasu-dermatolog-odpovida-na-vase-nejcastejsi-otazky-20153
  3. http://www.krasojizda.cz
  4. http://www.onlinezena.cz/rodina-a-domacnost/bojujte-proti-padani-vlasu-behem-tehotenstvi
  5. http://www.medaprex.cz/cs/magazin-krasy/pece-o-vlasy/padani-vlasu-vtehotenstvi-a-po-porodu-co-s-t...
  6. http://www.mojevitaminy.cz/vitaminy-na-vlasy/
  7. http://zeny.e15.cz/clanek/pro-krasu/mate-problemy-s-vypadavanim-vlasu-vime-co-vam-pomuze
  8. http://nemoci.doktorka.cz/padani-vlasu/
  9. http://www.vypadavani-vlasu.cz/vypadavani-vlasu-u-zen/
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s vypadávaním vlasov

Máš skúsenosť s vypadávaním vlasov?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť