Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

Kyselina listová

Kyselina listová je taký supervitamín. Je to syntetická forma vitamínov skupiny B, známych pod pojmom foláty. Tie sa prirodzene vyskytujú v potravinách, avšak často ich neprijímame dostatok pre dosiahnutie ich odporúčanej dennej dávky. Vtedy je na mieste siahnut po kyseline listovej.


Rozhovor s gynekologičkou a vedúcou lekárkou ISCARE MUDr. Lenkou Rybánskou

V rozhovore s gynekologičkou MUDr. Lenkou Rybánskou:

  • 00:00 Úvod.​
  • 00:23​ Predstavenie hosťa a témy
  • 00:36​​ Čo sú foláty a kyselina listová? Kde sa nachádzajú?
  • 01:18​​ Aký je medzi nimi rozdiel?
  • 01:46​​ Čo preferovať? Foláty, alebo kyselinu listovú?
  • 02:59​​ Prečo sú pre nás foláty dôležité?
  • 03:42​​ Nežiaduce účinky folátov. Existujú?
  • 05:01​​ Príjem folátov počas tehotenstva a dojčenia
  • 06:18​​ Riziká nedostatku folátov počas tehotenstva
  • 07:11​​ Nedostatok folátov mimo tehotenstva
  • 07:50​​ Kto by kyselinu listovú užívať nemal?
  • 08:45​​​​ Podľa čoho vyberať kyselinu listovú?
  • 09:40​​ Rady a odporúčania na záver

YouTube Modrý koník

Nevynechajte ďalšie zaujímavé video rozhovory s odborníkmi na YouTube kanáli Modrého koníka:


🎞️ Všetko o tehotenstve
🎞️ Flowmetria
🎞️ Kedy si urobiť tehotenský test


Dobrá kyselina

Aj keď má vo svojom názve slovo kyselina, nie je sa čoho báť. Táto listová sa v tele premieňa na dôležité látky - foláty . Povedzme, že kyselina listová je pomaranč. Je plný vitamínov, minerálov a sladkej šťavy. Najskôr však musíte olúpať šupku, aby ste sa dostali k dužine, ktorá všetky tieto benefity ponúka. A foláty sú práve táto dužina.

Aby naše telo dokázalo "olúpať" pomaranč, musí mať dostatok enzýmov . Kľúčovým enzýmom pre túto akciu je MTHFR (5,10 metylén-tetrahydrofolátreduktáza) .

Samozrejme, ideálny stav by bol, keby každý z nás prijímal výhradne prirodzene sa vyskytujúce foláty zo stravy. Na hodnoty odporúčanej dennej dávky však dosiahne málokto, keďže len zlomok ľudí má dokonale vyváženú stravu. Preto je žiadúce, či ste žena, muž, tehotná, chystajúca sa otehotnieť alebo dojčiaca, konzumovať preparáty s obsahom kyseliny listovej, vďaka ktorým do tela dostanete dostatočné množstvo folátov potrebných k perfektnému fungovaniu telesných procesov.

Bohužiaľ, organizmus takmer 50 % žien z genetických príčin nedokáže premeniť dostatok kyseliny listovej na tieto látky . A to aj napriek tomu, že by každý deň zjedli tri kilá špenátu. Túto prekážku odhalíte spoločne so svojím lekárom. V bežnom živote sa nejedná závažný problém, v období pred a počas tehotenstva už áno.

Prečo je tak dôležitá

Kyselina listová
Ide o vitamín rozpustný vo vode, patriaci do skupiny B-komplexu. Prispieva ku správnej krvotvorbe, hojeniu rán a k normálnemu rastu a vývoju ľudského plodu . Je súčasťou stavebných prvkov ľudského organizmu, orgánových sústav aj základným stavebným prvom niektorých bielkovín. Dôležitosť jej podávania v období tehotenstva spočíva v tom, že plodu pomáha pri delení buniek, podporuje jeho rast a tvorbu tkanív, hlavne v oblasti nervovej sústavy. Môžete si ju predstaviť ako taký malý antivírusový program vo vašom tele . Identifikuje možné problémy a opraví ich.

Práve jej užívanie znižuje riziko vrodených vývojových chýb plodu:

  • Rázštepové chyby v tvári
  • Rôzne typy prietrží
  • Postihnutie obličiek a iných orgánov

Pomáha tiež pripraviť maternicu pre nového obyvateľa, dostatočne ju vyživiť a zaistiť tak budúcemu podnájomníkovi príjemných deväť mesiacov v v maminom brušku.

Jej nedostatočný príjem môže mať za následok:

Samozrejme, na príjem kyseliny listovej nie je dobré zabúdať ani v období dojčenia, kedy sa prostredníctvom materského mlieka foláty dostávajú aj k dieťatku, pre ktoré je správny vývoj maximálne dôležitý.

Koľko by ste mali denne prijať?

Odporúča sa užívať už pol roka pred otehotnením, aby sa vytvorila dostatočná hladina v tele už pre prvé dni tehotenstva, kedy sa tvoria základy všetkých orgánov plodu a uzatvárajú nervové trubice, a ďalej po celú dobu tehotenstva.

Kam na kyselinu listovú

Kyselina listová v potravináchAko už jej názov napovedá, kyselinu listovú nájdete najmä v listovej zelenine, ako je napríklad špenát, brokolica, špargľa či ružičkový kel. K ďalším významným zdrojom patria strukoviny, ovsené vločky, sušené ďatle a figy, celozrnné pečivo, kvasnice, pečeň či ľadvinky. Obohatené sú ňou dokonca aj niektoré druhy pečiva a raňajkových cereálií.

Zdá sa teda, že k počatiu stačí dať si na raňajky ovsenú kašu so sušenými ďatľami a figy, na obed dusenú pečeň s celozrnnou ryžou a večer misku zelených lupeňov. Keby to však bolo také jednoduché.

Popis obrázku: V tabuľke vpravo vidíte jej rôzne množstvá v jednotlivých potravinách .

Na čo si dať pozor?

Kyselina listová je veľmi labilný vitamín, ničí sa teplom, prístupom vzduchu, svetla, je citlivý aj na oxidáciu pri styku s kovom.
Kyselina listová

Čím viac vody pri príprave použijete a čím dlhšie budete variť, tým dôjde k väčším stratám. V priemere 25 % až 50 %. Ďalšie straty vznikajú aj pri obyčajnom skladovaní, tu sa pohybujeme okolo 35 %.

Zeleninový šalát by sa tiež nemal dávať do kovovej misky , lepšie je trhať ho v ruke, nie krájať. Všeobecné odporúčania konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny tu platí dvojnásobne. Alebo ešte presnejšie: z trhu alebo obchodu rovno na tanier .

Vzhľadom k tomu, že kyselina listová sa vo väčšom množstve dá ťažko získať, je lepšie si ju kúpiť v lekárni. Poraďte sa so svojím lekárom alebo lekárnikom, ktorý vám odporučí prípravok vhodný priamo pre vás.

Predávkovanie, nežiadúce účinky či kontraindikácie

Samozrejme, kontraindikáciám sa nevyhla ani kyselina listová. Známa je mutácia, už spomínaného, génu MTHFR, ktorý nemajú enzým napomáhajúci štiepeniu kyseliny listovej na foláty. Je to pomerne rozšírená porucha, ktorá sa odhalí u žien v reproduktívnom veku. Pre osoby s touto nedostatočnosťou sú na trhu preparáty s obsahom metylfolátov - už čiastočne naštiepenej formy kyseliny listovej, ktorú je telo už schopné spracovať.

Nadbytok folátov je telo schopné vylúčiť formou moču, ak sú prijímané prirodzenou formou. V prípade nadmerného užívania syntetickej formy folátov, telo nemusí byť schopné ho spracovať v dostatčnej miere a môžu sa v organizme hromadiť.
Nežiadúcimi účinkami môžu byť poruchy tráviaceho traktu, či rozvoj psychických porúch. Pri dodržaní odporúčanej dennej dávky by však u zdravých ľudí, bez poruchy tvorby enzýmov, toto nastať nemalo.

Video: TOP 10 najzdravších potravín

Viac o kyseline listovej na modrykonik.sk

Použité zdroje:

  1. https://theses.cz/id/77pkdd/Kristyna_Hruba_Kyselina_listova_v_reprodukcnim_obdobi_zen.pdf
  2. http://apps.szu.cz/czzp/vvv/
  3. foto: pixabay.com
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Hodnotenia a skúsenosti s kyselinou listovou

Máš skúsenosť s kyselinou listovou?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť
miculiatko  22. okt 2014

Umelá kyselina listová - výživový doplnok Elasti Q

Ja patrím medzi snažilky a preto som sa rozhodla užívať kyselinu listovú ako doplnok stravy, ktorý som si kúpila v lekárni. Užívala som po dve tabletky denne po dobu 1 mesiaca. Tak ako to bolo odporučené v príbalovom letáku. Užívanie tohto umelého prípravku som znášala dobre, ale spozorovala som na sebe doslova a dopísmena nafúknutie v oblasti brucha, ktoré som mala predtým ploché. Tiež som sa zaguľatila v bokoch. Podotýkam, že váha sa mi nezmenila. Kyselinu listovú som preto prestala užívať a moje budúce otehotnenie, o ktoré sa pokúšam 4 mesiac nechávam už len na prírodu. Pevne verím, že po tom, ako sa môj organizmus z kyseliny listovej v umelej forme vyčistí, budem mať opäť bruško ploché (samozrejme, ak dovtedy neotehotniem :-))
1 poďakovanie