Kyselina listová

1 skúsenosť

Kyselina listová je taký supervitamín, Wonder žena medzi všetkými vitamíny a minerálmi pre nastávajúce mamičky i tie v radostnom očakávaní. Oproti Supermanovi chráni tiež dieťatko v brušku a stará sa o jeho zdravý vývoj a pohodlie.

Prečo je tak dôležitá

Kyselina listováIde o vitamín rozpustný vo vode, patriaci do skupiny B-komplexu (ide vlastne o skupinu všetkých béčok - a že ich je). Prispieva ku správnej krvotvorbe, hojeniu rán a k normálnemu rastu a vývoju ľudského plodu . Dôležitosť jej podávania v období tehotenstva spočíva v tom, že plodu pomáha pri delení buniek (asi to poznáte: maličký "hrášok" v maternici sa každým mesiacom mení - zmeny vidíte sama na ultrazvuku, podporuje jeho rast a tvorbu tkanív, hlavne v oblasti nervovej sústavy. Môžete si ju predstaviť ako taký malý antivírusový program vo vašom tele . Identifikuje možné problémy a opraví ich.

Práve jej užívanie znižuje riziko vrodených vývojových chýb plodu:

  • Rázštepové chyby v tvári
  • Rôzne typy prietrží
  • Postihnutie obličiek a iných orgánov

Pomáha tiež pripraviť maternicu pre nového obyvateľa, dostatočne ju vyživiť a zaistiť tak budúcemu podnájomníkovi príjemných deväť mesiacov v v maminom brušku.

Jej nedostatočný príjem môže mať za následok:

Dobrá kyselina

Aj keď má vo svojom názve slovo kyselina, nie je sa čoho báť. Táto listová sa v tele premieňa na dôležité látky, foláty . Povedzme, že kyselina listová je pomaranč. Je plný vitamínov, minerálov a sladkej šťavy. Lenže najskôr musíte olúpať šupku, aby ste sa dostali k dužine, ktorá všetky tieto benefity ponúka. A foláty sú práve táto dužina.

Aby naše telo dokázalo "olúpať" pomaranč, musí mať dostatok enzýmov (povedzme, že to sú prsty, ktoré lúpu). Kľúčovým enzýmom pre túto akciu je MTHFR (5,10 metylén-tetrahydrofolátreduktáza) .

Bohužiaľ, organizmus takmer 50% žien z genetických príčin nedokáže premeniť dostatok kyseliny listovej na tieto látky . A to aj napriek tomu, že by každý deň zjedli tri kilá špenátu. Túto prekážku odhalíte spoločne so svojím lekárom. V bežnom živote to nie je nijako závažný problém, v období pred a počas tehotenstva už áno.

Práve nedostatočné množstvo folátov v začiatku tehotenstva môže spôsobiť spontánny potrat, rázštep chrbtice či vrodenú srdcovú vadu. V tehotenstve je denná potreba kyseliny listovej 3-4krát vyššia ako zvyčajne. Pred otehotnením to je 0,4 mg / deň, potom 0,6-1 mg denne vo forme potravinových doplnkov.

Koľko by ste mali denne prijať?

Odporúča sa užívať už 2-3 mesiace pred otehotnením, aby sa vytvorila dostatočná hladina v tele už pre prvé dni tehotenstva, kedy sa tvoria základy všetkých orgánov plodu a uzatvárajú nervové trubice, a ďalej po celú dobu tehotenstva.

Kde ju vziať?

Kyselina listová v potravináchAko už jej názov napovedá, kyselinu listovú nájdete najmä v listovej zelenine, ako je napríklad špenát, brokolica, špargľa či ružičkový kel. K ďalším významným zdrojom patria strukoviny, ovsené vločky, sušené ďatle a figy, celozrnné pečivo, kvasnice, pečeň či ľadvinky. Obohatené sú ňou dokonca aj niektoré druhy pečiva a raňajkových cereálií.

Zdá sa teda, že k počatiu stačí dať si na raňajky ovsenú kašu so sušenými ďatľami a figy, na obed dusenú pečeň s celozrnnou ryžou a večer misku zelených lupeňov. Keby to však bolo také jednoduché.

Popis obrázku: V tabuľke vpravo vidíte jej rôzne množstvá v jednotlivých potravinách .

Na čo si dať pozor?

Kyselina listová je totiž veľmi labilný vitamín, ničí sa teplom, prístupom vzduchu, svetla, je citlivý aj na oxidáciu pri styku s kovom.
Kyselina listová

Čím viac vody pri príprave použijete a čím dlhšie budete variť, tým dôjde k väčším stratám. V priemere 25% až 50%. Ďalšie straty vznikajú aj pri obyčajnom skladovaní, tu sa pohybujeme okolo 35%.

Zeleninový šalát by sa tiež nemal dávať do kovovej misky , lepšie je trhať ho v ruke, nie krájať. Všeobecné odporúčania konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny tu platí dvojnásobne. Alebo ešte presnejšie: z trhu alebo obchodu rovno na tanier .

Vzhľadom k tomu, že kyselina listová sa vo väčšom množstve dá ťažko získať, je lepšie si ju kúpiť v lekárni. Poraďte sa so svojím lekárom alebo lekárnikom, ktorý vám odporučí prípravok vhodný priamo pre vás.

Video: TOP 10 najzdravších potravín

Súvisiace články

Viac o kyseline listovej na modrykonik.sk

Použité zdroje:

  1. https://theses.cz/id/77pkdd/Kristyna_Hruba_Kyselina_listova_v_reprodukcnim_obdobi_zen.pdf
  2. http://apps.szu.cz/czzp/vvv/
  3. foto: pixabay.com
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s kyselinou listovou

Máš skúsenosť s kyselinou listovou?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť
miculiatko
22. okt 2014

Umelá kyselina listová - výživový doplnok Elasti Q

Ja patrím medzi snažilky a preto som sa rozhodla užívať kyselinu listovú ako doplnok stravy, ktorý som si kúpila v lekárni. Užívala som po dve tabletky denne po dobu 1 mesiaca. Tak ako to bolo odporučené v príbalovom letáku. Užívanie tohto umelého prípravku som znášala dobre, ale spozorovala som na sebe doslova a dopísmena nafúknutie v oblasti brucha, ktoré som mala predtým ploché. Tiež som sa zaguľatila v bokoch. Podotýkam, že váha sa mi nezmenila. Kyselinu listovú som preto prestala užívať a moje budúce otehotnenie, o ktoré sa pokúšam 4 mesiac nechávam už len na prírodu. Pevne verím, že po tom, ako sa môj organizmus z kyseliny listovej v umelej forme vyčistí, budem mať opäť bruško ploché (samozrejme, ak dovtedy neotehotniem :-))
1 poďakovanie