Strava v tehotenstve

Väčšina žien v okamihu, kedy otehotnie, začne automaticky prehodnocovať svoj životný štýl a aj svoj ​​jedálniček. Začína premýšľať nad svojimi stravovacími zvykmi a zlozvykmi a tiež mnohokrát bojovať s tehotenskými nevoľnosťami a chuťami.
Strava  v tehotenstve

Mať vyváženú stravu v tehotenstve, aby bábätku v brušku nič nechýbalo, túži mať každá tehuľka. Na pretras sa dostanú tiež vhodné a nevhodné potraviny, či jedlá v tehotenstve.

Tehotenské chute

Hoci je tehotenstvo od pradávna spájané s rôznymi chuťami a často sa tvrdí, že tehotenské chute značia nedostatok niečoho, nič podobné nebolo podľa odborníkov preukázané.

Teda pôvod tehotenských chutí zostáva neobjasnený.

Najčastejšie tehotenské chute sú po korenených jedlách, čokoláde, ovocí, mnohokrát aj po pive či víne. Nájdu sa aj také budúce mamičky, u ktorých sa objaví chuť na veľmi zvláštne, v podstate nepožívateľné veci ako sú omietka, hlina či krieda. Tieto chute je naozaj lepšie niečím nahradiť, jedení podobných vecí by mohlo ublížiť ako tehotné, tak bábätku1.

Vyvážená strava

Základom stravy v tehotenstve je vyvážená strava, bohatá na:
Strava v tehotenstve

  • Proteíny
    • Nutné sú pre tvorbu krvi a rast buniek.
    • Vhodné zdroje: hydina, vaječný bielok, chudé mäso, fazuľa, tofu, ryby.
  • Sacharidy
    • Prísun energie.
    • Vhodné zdroje: celozrnné pečivo, cestoviny, ryža, zemiaky, ovocie.
  • Tuky
    • Zásoba telesnej energie, ktorú je ale treba držať v medziach, aby nedochádzalo k nadmernému priberaniu telesnej hmotnosti35.
    • Vhodné zdroje: mäso, mliečne výrobky, rastlinné tuky, orechy, vajcia, obilniny.

Vitamíny a minerály

  • Vitamín A - zeleniny, najmä mrkvu.
  • Vitamín B - mäso.
  • Vitamín B 6 - banány, bravčové mäso, celozrnné pečivo.
  • Vitamín B12 - mlieko, hydina, ryby, mäso.
  • Vitamín C - brokolica, špenát, karfiol, citrusy.
  • Vitamín D - mlieko, mliečne výrobky, celozrnné pečivo, cereálie.
  • Kyselina listová1 - listová zelenina, orechy, fazuľa.

Kyselinu listovú, železo, jód, vápnik a horčík je v prípade potreby vhodné doplniť potravinovými doplnkami (napr. vo forme tabliet).

Už dávno je vedecky dokázané, že jedálniček ženy ovplyvňuje zdravie bábätka1 ešte pred otehotnením. Veľmi dôležitou zložkou stravy je napr. kyselina listová1, ktorá slúži ako prevencia rázštepu chrbtice či defektom nervovej sústavy a to už od prvotných štádií plodu. Preto je užívanie kyseliny listovej doporučované už v období plánovania tehotenstva.
Viď. článok: Kyselina listová1.

Nemenej dôležité je aj navýšenie príjmu vápnika. Ten je veľmi potrebný pre vývoj kostí a zubov. Ak nemá plod dostatok vápnika zo stravy, začne ho odoberať z kostí nastávajúce mamičky, ktoré týmto hrozí odvápnenie.

Ryby v tehotenstve

Konzumácia rýb počas tehotenstva je dôležité kvôli obsahu omega-3-mastných kyselín, ktoré sa k plodu dostávajú skrz placentu. Omega-3-mastné kyseliny sú dôležité kvôli správnemu vývinu plodu. Ďalej sa podieľa na vývine zraku, reči, poznávacích schopností, motorickom vývoji1 a orientáciu v priestore. Príjem týchto látok je dôležitý pre správnu funkciu imunitného systému, znižuje hladinu cholesterolu v krvi, kladne pôsobí na srdce, cievy a pohybové ústrojenstvo dieťaťa. Odporúčaná minimálna týždenná dávka je 340 gramov rýb v 1 - 2 porciách.
Strava v tehotenstve: Ryby v tehotenstve

Omega-3-mastné kyseliny čiastočne zabraňujú predčasnému pôrodu6 a možnému výskytu depresie1. Nie je dobré vynechávať príjem rýb z tehotenského jedálnička, aj keď sa jedná o častý alergén. Nie je potvrdené, že vynechaním konzumácie rýb v tehotenstve ochráni matka svoje dieťa pred možným vznikom alergia na ryby.

Pozor by si ženy mali dať na vyšší obsah ortuti, ktoré obsahujú niektoré morské ryby a morské plody. Ortuť je toxická látka, ktorá pôsobí negatívne na nervovú sústavu. V sladkovodných rybách sa ortuť nevyskytuje. Z morských rýb je tehotným ženám doporučovaný losos, makrela, sardinky, konzervovaný tuniak alebo sleď. Naopak pozor by si ženy mali dávať na žraloka, zubáča, šťuku alebo veľké morské ryby, ktoré žijú dlhšie a výskyt ortuti je u nich pravdepodobnejšie ako u rýb malých.

Sushi v tehotenstve

Počas tehotenstva by sa mala žena vyvarovať konzumácii sushi a surových morských rýb či plodov. Tie môžu obsahovať rôzne baktérie či parazity, ktoré môžu byť pre tehotnú ženu a hlavne pre plod nebezpečné. Vhodná je konzumácia sushi, ktoré neobsahujú surové ryby alebo morské plody.

Grep v tehotenstve

Konzumácia grepov v tehotenstve je dôležitá kvôli vysokému obsahu vitamínu C, ktorý grapefruit obsahuje. Tehotná žena by mala mať denný príjem minimálne 85 mg vitamínu C (zhruba veľkosť jedného stredne veľkého grepu).
Strava  v tehotenstve: Grep v tehotenstve

Okrem vitamínu C je grep zdrojom vysokého množstva lykopénu, ktorý prispieva ku zníženie krvného tlaku1 a znižuje riziko vzniku preeklampsie3. Vďaka konzumácii ružového alebo červeného grepu získa žena dostatočne veľké množstvo lykopénu a limonoidsů, ktoré zabraňujú vzniku mnohých typov rakoviny. Grapefruit pôsobí tiež ako prevencia pred vznikom obličkových kameňov alebo ako ochrana pred rakovinou hrubého čreva.

Červený grep znižuje hladinu cholesterolu, udržiava telesnú hmotnosť ženy pod kontrolou vďaka vysokej hladine pektínu a rozpustnej vlákniny. Tehotná žena by nemala mať strach o koľko kilogramov počas tehotenstva priberie. Konzumácia grapefruitov zabezpečí, že jej priberanie35 je prijateľné.

Výživa tehotných podľa trimestrov

Prvý trimester

V samotnom začiatku tehotenstva1 nie je nutné energetické navýšenie príjmu potravy. Väčšina tehotných žien v tomto období trpí nevoľnosťami, čo môže znamenať dočasné obmedzenie príjmu potravy. Nie je nutné sa však znepokojovať, plod týmto nie je ohrozený. V tele nastávajúcej mamičky je uložené dostatočné množstvo minerálov a vitamínov, ktoré potrebu dokážu pokryť.

Druhý trimester

Tu je veľmi dôležitá skladba jedálnička. Stále platí, že nie je treba jesť za dvoch. Postačí, ak si bude budúca mamička vyberať potraviny výživovo hodnotnejšie. To znamená jesť dostatok zeleniny, ovocia, vlákniny a chudého mäsa.

Tretí trimester

Správne zloženie potravín v tomto období dokáže zmierniť niektoré problémy1, s ktorými sa ku koncu tehotenstva potýka mnoho nastávajúcich mamičiek.

  • Chudokrvnosť - tu môže pomôcť zvýšená konzumácia potravín obsahujúcich železo (ovsené vločky, špenát, pečeň, hovädzie a kuracie mäso, kvasnice).
  • Pálenie záhy - tu môžu pomôcť bielkovinové potraviny. Pozri článok: Pálenie záhy2.
  • Nadúvanie či zápcha - tieto problémy je možné napraviť konzumáciou dostatočného množstva vlákniny, dodržiavaním pitného režimu a pri zápche vylúčením potravín, ktoré nafukujú (napr. cibuľa, kapusta).

V treťom trimestri ľahké navýšenie príjmu energie neuškodí, avšak stále by sa malo jednať o potraviny plnohodnotné, nie o tzv. prázdne kalórie (sladkosti, koláče, buchty a pod.).

Čo nejesť v tehotenstve

V tehotenstve je veľmi dôležité vyhýbať sa zdrojom toxoplazmózy, salmonelózy a listeriózy.
Tieto ochorenia môžu viesť k ťažkému postihnutiu či dokonca k úmrtiu plodu.

Je preto vhodné sa v rámci prevencie vyhýbať:

  • nepasterizovanému mlieku,
  • pokrmom obsahujúcim surové vajcia,
  • morským plodom a niektorým druhom morských rýb obsahujúce vysoké percento ortuti,
  • kupovaným majonézovým šalátom,
  • zmrzlinám z neoverených stánkov.

Je nutné tiež strážiť príjem soli, ktorá môže spôsobovať vyšší krvný tlak. Veľa soli sa nachádza predovšetkým v údeninách a polotovaroch.

V tehotenstve by sa mala nastávajúca mamička úplne vyhnúť alkoholu. Hoci si väčšina tehotných žien dopraje raz za čas pohárik vína či piva, odborníci napriek tomu tvrdia, že bezpečné množstvo alkoholu počas gravidity nemožno určiť.

Aj konzumácia kávy, čierneho čaju a kofeínových nápojov by mala byť v tehotenstve striedma. Nadmerná spotreba kofeínu môže zvyšovať riziko potratu3.

Žena by sa samozrejme mala vyvarovať potravinám, na ktoré je alergická. Nadmerná konzumácia niektorých potravín (jedná sa hlavne o mlieko a mliečne výrobky, vajcia, pšenica, ryby, orechy, zeler) zvyšuje riziko vzniku alergií u bábätka.

Súvisiace články

Viac o strave v tehotenstve na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://www.rodicka.cz/jidelnicek-v-tehotenstvi/
  2. http://www.forexample.cz/view.php?nazevclanku=co-nejist-v-tehotenstvi&cisloclanku=2010010019
  3. http://www.vegan-momma.com/grapefruit-nutrition.html
  4. http://www.fitweb.cz/clanky/stihla/457283-tehotna-neznamena-kulicka
  5. https://web.archive.org/web/20080331121447/http://www.fit-porod.cz/tehotenstvi/zdravi/jidelnicek-...
  6. Foto: ©Depositphotos.com/[SergeyNivens]
  7. Foto: ©Depositphotos.com/[Jim_Filim]
  8. Foto: ©Depositphotos.com/[halfpoint ]
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti so stravou v tehotenstve

Máš skúsenosť so stravou v tehotenstve?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť