Používame cookies. Viac informácií tu. OK

Nadváha a obezita v tehotenstve

2 skúsenosti

Nadváha a obezita v tehotenstve môže spôsobovať komplikácie ako pre nenarodené bábätko, tak i pre budúcu mamičku. Všeobecne platí, že čím viac žena trpí nadváhou alebo obezitou, tým viac sa dajú očakávať tehotenské komplikácie. Ale existujú veci, ktoré možno urobiť ešte pred či počas tehotenstva. Tie dopomôžu k zdravému dieťatku a tiež ku kľudnejšiemu priebehu gravidity.

Na zistenie nadváhy alebo už obezity slúži tzv. Body Mass Index (BMI), ktorý sa vypočíta na základe hmotnosti a telesnej výšky. U žien plánujúcich tehotenstvo je vhodné, aby si svoj ​​BMI zistili ešte pred otehotnením. V prípade nadváhy sa BMI pohybuje medzi 25,0-29,9. Ak ide o obezitu, tak BMI je vyšší ako 30,0.

Komplikácie spôsobené nadváhou a obezitou v tehotenstve

V prípade nadváhy a obezity v tehotenstve je väčší predpoklad niektorých tehotenských zdravotných problémov1. S vyššou nadváhou vzrastá úmerne riziko problémov. Medzi tieto problémy môžu patriť:

Niektoré z menovaných problémov, ako napríklad preeklampsia, môžu zvýšiť šance na predčasný pôrod6, ktorý môže spôsobiť dieťatku vážne zdravotné problémy.

Ako môže nadváha a obezita ohroziť bábätko

Väčšina bábätiek sa rodí zdravá i napriek nadváhe či obezite nastávajúcej mamičky. Oba tieto faktory môžu spôsobiť zdravotné problémy ešte nenarodeného dieťatka. Patria medzi ne:

  • vrodené chyby plodu, vrátane defektov neurálnej trubice (NTD) - vrodené chyby mozgu a chrbtice bábätka,
  • predčasný pôrod6,
  • poranenia novorodenca počas pôrodu - spôsobené najmä nadmernou veľkosťou dieťatka (zlomeniny kľúčnych kostí),
  • úmrtia po pôrode,
  • neskoršia detská obezita.

Ako vylepšiť šance na pohodové tehotenstvo a zdravé dieťatko

Prvým krokom prirodzeného plánovania tehotenstva u žien s nadváhou alebo obezitou by mala byť návšteva lekára, ktorý odporučí vhodný spôsob stravovania a cvičenia. Toto dopomôže k žiadanému schudnutiu ešte pred otehotnením.

Čo možno ďalej robiť

  • navštevovať pravidelne poradňu pre tehotné ženy,
  • porozprávať sa s lekárom o prijateľnom váhovom prírastku v tehotenstve35 - ženy s nadváhou by mali pribrať maximálne cca 14 kg, ženy ktoré bojuje s obezitou potom 7-10 kg,
  • nesnažiť sa cielene chudnúť v priebehu tehotenstva,
  • vyhnúť sa diétam - niektoré diéty môžu mať za následok znížený príjem potrebných živín, ktoré plod potrebuje pre svoj ​​zdravý rast a vývin,
  • vyhľadať optimálne cvičenie - tu je nutná porada s lekárom o vhodnosti daného cvičenia, odporúčaná je chôdza, plávanie, tehotenská joga.

Chudnutie za pomoci chirurgického zákroku

Mnoho žien sa s problémom nadváhy a obezity uchyľuje k radikálnemu chirurgickému riešeniu. Ženy, ktoré schudnú po chirurgickom zákroku majú menšie problémy s neplodnosťou1 a majú väčšiu šancu prirodzene otehotnieť. Ďalej je tiež menšia pravdepodobnosť tehotenských komplikácií ako je cukrovka a vysoký krvný tlak. Klesá tiež pravdepodobnosť predčasného pôrodu alebo riziko vývinových chýb.

Lekár však môže po takomto zákroku odporučiť počkať minimálne rok s otehotnením. Všeobecne totiž býva váhová strata počas prvého roka po operácii výrazná, čo by neprospelo prípadnému skoršiemu tehotenstvu.

Vo výnimočných prípadoch môže operatívne riešenie nadváhy viesť k neskorším tehotenským komplikáciám, napríklad vo forme zauzlenia čriev. Je preto nutné o takejto operácii informovať svojho gynekológa čo najskôr, aby mohol stav dutiny brušnej pravidelne monitorovať.

Redukcia hmotnosti za pomoci chirurgia však nie je jediné riešenie chudnutia. Zdravý a vyvážený jedálniček, dostatok pohybu a zmena životného štýlu môže pomôcť k prirodzenej strate telesnej hmotnosti.

Súvisiace články

Viac o nadváhe a obezite v tehotenstve na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://www.marchofdimes.com/pregnancy/overweight-and-obesity-during-pregnancy.aspx
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s nadváhou a obezitou v tehotenstve

Máš skúsenosť s nadváhou a obezitou v tehotenstve?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť
slavik2012
12. mar 2015

Ovisnutá koža

Ja som mala tiež rizikové. Podobne som na tom bola s váhou, pohybom a k tomu aj operácie pred a po teho. A aj keď som schudla a cvičím, ostala mi hlavne na bruchu ovisnutá koža - neviem ako to robia ostatné maminky alebo či je to už vekom, či v génoch ... Odvtedy neznášam dovolenky a leto :-(
0 poďakovaní
dankaa78
10. mar 2015

Ako som schudla 30 kíl

Určite existuje veľa diét, či postupov ako schudnúť. Ale ja sa s vami podelím o moju skúsenosť s chudnutím..

Som mamou, mám nejaké to tehotenstvo za sebou a je prirodzené, že práve počas tohto 9-mesačného obdobia my ženy priberieme. Niektoré sedem kíl, ostatné dvanásť. Ale čo poviete 30 kíl navyše? To je už čo povedať.

Moje tehotenstvá boli rizikové a s tým súviselo aj povinné ležanie a užívanie magnézia. Prechádzky, či umývanie okien v mojom prípade museli počkať. Po prvom pôrode som schudla postupne 20 kíl a po druhom 30 kíl. Moja váha v 38. týždni tehotenstva bola rovných 100 kíl! Bola som ako veľryba..

Ako som spomínala, chudla som postupne. Bolo obdobie dojčenia, čiže som musela dávať pozor, aby mi nechýbali potrebné vitamíny.

Ako som mohla schudnúť 30 kíl ? Držala som miliónkrát spomínanú "90 dňovú diétu", ale upravila som si ju - nemala som čisto iba  ovocné dni a vodný deň som vôbec nezaradila. Počas toho obdobia, ale aj v čase, keď som stále kojila, som pila 4l vody. Pila som normálnu kávu s mliekom - podľa knihy káva bez mlieka. Samozrejme časté prechádzky, žiaden beh, posiľňovanie či iný silový tréning. Stále som kojila..
         
Prvé výsledky som zbadala po mesiaci, keď som schudla 14 kíl a zmena bola viditeľná v lícach a hornej časti ako sú prsia a bruško a postupne to smerovalo nadol. Boky a zadoček sa zmenšili v druhom a treťom mesiaci. Žiadne strie či ovisnutá koža.. Môj žalúdok sa stiahol a vôbec som nemala chuť na sladké. V oboch prípadoch chudnutia kilá šli dolu postupne, žiadne drastické rýchle "týždňové" chudnutie.

Nepoznám žiadnu inú / lepšiu / diétu ako je táto. Pre tie, čo nemajú skúsenosti, len v krátkosti vysvetlím princíp fungovania tejto diéty. Je to v podstate delená strava, žiadna filozofia. Nehladujete a hlavne sa naučíte veľmi rýchlo a správne kombinovať čo s čím. Začínate dňom bielkovinovým potom nasledujú škroby a tretí deň sú uhľohydráty, deň kedy môžete sladké. Nasleduje vitamínový, čiže ovocný deň a potom zasa bielkovinový a tak sa to strieda. Raz do mesiaca je tzv vodný deň, teda sa smie prijímať iba voda. Keď som prvýkrát držala túto diétu a schudla 20 kíl, už som nekojila, tak som presne dodržiavala tieto dni.

Musím sa priznať, že som aj pár krát " zhrešila " a jedla v niektorý deň všetko možné. Mali sme rodinnú oslavu a pod.., ale nič sa nedeje pokračujete ďalej podľa dňa, ktorý nasleduje.

A čo po 90 dňoch? Klasika.Pribrala som cca 2 kilá. Žiaden jojo efekt. Ale musím povedať, že sa podobne stravujem skoro stále. Som už tak nastavená.

Všetkým, čo plánujete schudnúť, želám pevnú vôľu a myslite na to, že nikdy nie je neskoro :-)
10 poďakovaní