Šestonedelie

Šestonedelie alebo tiež puerperium je obdobie, ktoré nastáva po pôrode32 (alebo po spontánnom potrate3 alebo umelom ukončení tehotenstva).

Počas šestonedelia by sa mali zahojiť všetky popôrodné poranenia a organizmus ženy by sa mal dostať do takmer pôvodného stavu ako pred tehotenstvom.

Novorodenec dojčený počas šestonedelia

Pôrodom začína obdobie plné hormonálnych zmien v tele novopečenej mamičky. Vo veľkej miere sa uvoľňuje hormón oxytocín20, čo spôsobuje sťahovanie maternice do pôvodných rozmerov. Tento proces môže byť sprevádzaný veľkou bolesťou podbruška, podobne ako u silnejšej menštruácie. Bolesť sa prejavuje najmä pri dojčení11. Čím viac pôrodov má žena za sebou, tým býva sťahovanie maternice bolestivejšie. Z tela odchádzajú očistky (tekutina obsahujúca hlien, krv a tkanivo maternice).

Ďalšia nepríjemná situácia môže nastať s vyprázdňovaním. Ženy, najmä po vaginálnom pôrode32 a nástrihu hrádze - epiziotómii16, môžu mať v prvých dňoch po pôrode problémy so stolicou. V takom prípade pomáha strava bohatá na vlákninu a dostatok tekutín, aby sa funkcia čriev navrátila do normálu. Odporúča sa jesť slivkový kompót alebo sušené slivky.

Šestonedelie možno rozdeliť na dve fázy

  • Včasné šestonedelie - jedná sa o prvých 10 dní po pôrode, ktorých náplňou je najmä hojenie popôrodných poranení a tiež nástup a stabilizácie tvorby materského mlieka.
  • Neskoré šestonedelie - kedy dochádza k regenerácii panvového dna, stále prebieha hojenie rán a telo sa pozvoľna navracia do normálu. Tu nastáva vhodná doba pre cvičenie v šestonedelí.

Niektoré zmeny však bohužiaľ zostávajú navždy. Jedná sa predovšetkým o strie7 (jazvičky), kožné zmeny či trhlinky na krčku maternice.

Cvičenie v šestonedelí

Cvičenie po pôrode má značný význam. Nielen, že pomáha telu k rýchlejšej regenerácii, ale tiež je to dobrá prevencia popôrodných ťažkostí, ako sú:

  • bolesti chrbta
  • vzostup maternice
  • problémy s udržaním moču

Cvičenie sa predovšetkým zameriava na

  • prsné svaly - posilňovaním týchto partií sa podporuje tvorba materského mlieka
  • panvové dno - svaly panvového dna sú pôrodom ochabnuté, preto je vhodné ich posilniť a spevniť
  • brušné svaly - posilňovanie brušných svalov je možné iba v prípade, ak nedošlo počas tehotenstva k rozostupu priamych brušných svalov (diastáza). Pri posilňovaní rozostúpených svalov by došlo k zhoršeniu diastázy. Preto sa posilňujú spravidla len šikmé brušné svaly.
  • sťahovanie maternice - je možné posilňovať už na oddelení šestonedelia. Tento cvik sa vykonáva tak, že si mamička ľahne na brucho a dlaňou podložia oblasť žalúdka.

Cvičenie by malo prinášať dobrý pocit a dobrú náladu a v žiadnom prípade nesmie bolieť. S cvičením by sa malo začínať pozvoľna, najlepšie po dojčení11.

Hygienické opatrenia v šestonedelí

  • Bábätko1 nesmie prísť do styku s očistkami, preto je nutné brať ohľad na zvýšenú hygienu
  • Časté umývanie rodidiel (po močení, stolici a dojčení)
  • Častá výmena hygienických vložiek
  • Voľte radšej sprchovanie (kúpeľ v šestonedelí nie je vhodný)

Starostlivosť o prsia

  • Prsia zmývať denne vlažnou vodou bez mydla
  • Používať bavlnené podprsenky, najlepšie podprsenky na kojenie1
  • Do podprsenky vkladať prsné vložky, ktoré nasiaknu prebytočné odtekajúce materské mlieko
  • Sušenie pŕs vykonávať ľahkým dotykom uteráku, nie trením
  • Po dojčení nechať bradavky a dvorce uschnúť voľne na vzduchu

Aj v súčasnosti pretrváva pre čerstvé mamičky nebezpečenstvo infekcie, preto v prípade horúčky, či dlhodobo zvýšenej teploty2, je potrebné vyhľadať okamžitú lekársku pomoc.
Vždy je nutné informovať lekára o tom, že žena dojčí.

Strava v šestonedelí

V období dojčenia by mamičky mali dbať na výživnú stravu, pretože nutričné ​​nároky sú vyššie ako boli v tehotenstve. Strava má byť vyvážená. Nesmie chýbať ovocie a zelenina a tiež je potrebné nezabúdať na pitný režim. V súhrne sa dá povedať, že tri bohaté jedlá denne a desiaty medzi nimi zložené z ovocia, zeleniny a mliečnych výrobkov, by mali pokryť nutričné ​​nároky dojčiace mamičky tak, aby mala dostatok energie a netrpela únavou.

Počas dojčenia je vhodné obmedziť pitie kávy a čierneho čaju, pretože bránia vstrebávaniu vápnika v čreve.Treba mať na pamäti, že všetko, čo vypije alebo zje dojčiaca mamička, prechádza následne do materského mlieka.

Sex po pôrode

Najlepšie bude začať v čase, keď budú mať o sex záujem obaja partneri. Viď . článok: Sex po pôrode.

Kontrola po šestonedelí

Po uplynutí šestonedelia by mala žena navštíviť svojho gynekológa, ktorý v priebehu vyšetrenia skontroluje popôrodné poranenia, stav krčka maternice, hrádze a pošvových stien. Lekár vyšetrí aj krčok maternice a vykoná odber sterov na cytologické vyšetrenie. Toto sa vykonáva v rámci prevencie možného vzniku rakoviny. Pri tejto kontrole by sa mala žena s lekárom poradiť aj o vhodnej antikoncepcii2.

Najdôležitejšími činnosťami by malo byť pre šestonedieľku dojčenie, užívanie s bábätkom a tiež odpočinok a spánok. A to aj počas dňa. Spánok je dôležitý pre načerpanie síl i k duševnej pohode novopečenej mamičky. Nie je preto hanba požiadať o výpomoc napr. s domácnosťou svojich najbližších.

Súvisiace články

Viac o šestonedelí na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://www.rodicka.cz/sestinedeli-po-porodu-–-zena-by-mela-hlavne-odpocivat-a-seznamovat-se-s-mim...
  2. http://sestinedeli.zdrave.cz/jak-zvladat-sestinedeli/
  3. http://www.porodnice.cz/sestinedeli
  4. http://www.porodnice.cz/sestinedeli/fyziologicke/cviceni-sestinedeli
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti so šestonedelím

Máš skúsenosť so šestonedelím?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť