Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

Šestonedelie

Šestonedelie alebo tiež puerperium je obdobie, ktoré nastáva po pôrode32 (alebo po spontánnom potrate3 alebo umelom ukončení tehotenstva).

Počas šestonedelia by sa mali zahojiť všetky popôrodné poranenia a organizmus ženy by sa mal dostať do takmer pôvodného stavu ako pred tehotenstvom.

Video: Pre bábo sme toho nemali veľa...


Maminka malého Patrika rozpráva o svojom šestonedelí, zážitkoch a strachoch.


Pôrodom začína obdobie plné hormonálnych zmien v tele novopečenej mamičky. Vo veľkej miere sa uvoľňuje hormón oxytocín20, čo spôsobuje sťahovanie maternice do pôvodných rozmerov. Tento proces môže byť sprevádzaný veľkou bolesťou podbruška, podobne ako u silnejšej menštruácie. Bolesť sa prejavuje najmä pri dojčení11. Čím viac pôrodov má žena za sebou, tým býva sťahovanie maternice bolestivejšie. Z tela odchádzajú očistky (tekutina obsahujúca hlien, krv a tkanivo maternice).

Ďalšia nepríjemná situácia môže nastať s vyprázdňovaním. Ženy, najmä po vaginálnom pôrode32 a nástrihu hrádze - epiziotómii16, môžu mať v prvých dňoch po pôrode problémy so stolicou. V takom prípade pomáha strava bohatá na vlákninu a dostatok tekutín, aby sa funkcia čriev navrátila do normálu. Odporúča sa jesť slivkový kompót alebo sušené slivky.

Šestonedelie možno rozdeliť na dve fázy

  • Včasné šestonedelie - jedná sa o prvých 10 dní po pôrode, ktorých náplňou je najmä hojenie popôrodných poranení a tiež nástup a stabilizácie tvorby materského mlieka.
  • Neskoré šestonedelie - kedy dochádza k regenerácii panvového dna, stále prebieha hojenie rán a telo sa pozvoľna navracia do normálu. Tu nastáva vhodná doba pre cvičenie v šestonedelí.

Niektoré zmeny však bohužiaľ zostávajú navždy. Jedná sa predovšetkým o strie7 (jazvičky), kožné zmeny či trhlinky na krčku maternice.

Cvičenie v šestonedelí

Cvičenie po pôrode má značný význam. Nielen, že pomáha telu k rýchlejšej regenerácii, ale tiež je to dobrá prevencia popôrodných ťažkostí, ako sú:

  • bolesti chrbta
  • vzostup maternice
  • problémy s udržaním moču

Cvičenie sa predovšetkým zameriava na

  • prsné svaly - posilňovaním týchto partií sa podporuje tvorba materského mlieka
  • panvové dno - svaly panvového dna sú pôrodom ochabnuté, preto je vhodné ich posilniť a spevniť
  • brušné svaly - posilňovanie brušných svalov je možné iba v prípade, ak nedošlo počas tehotenstva k rozostupu priamych brušných svalov (diastáza). Pri posilňovaní rozostúpených svalov by došlo k zhoršeniu diastázy. Preto sa posilňujú spravidla len šikmé brušné svaly.
  • sťahovanie maternice - je možné posilňovať už na oddelení šestonedelia. Tento cvik sa vykonáva tak, že si mamička ľahne na brucho a dlaňou podložia oblasť žalúdka.

Cvičenie by malo prinášať dobrý pocit a dobrú náladu a v žiadnom prípade nesmie bolieť. S cvičením by sa malo začínať pozvoľna, najlepšie po dojčení11.

Hygienické opatrenia v šestonedelí

  • Bábätko1 nesmie prísť do styku s očistkami, preto je nutné brať ohľad na zvýšenú hygienu
  • Časté umývanie rodidiel (po močení, stolici a dojčení)
  • Častá výmena hygienických vložiek
  • Voľte radšej sprchovanie (kúpeľ v šestonedelí nie je vhodný)

Starostlivosť o prsia

  • Prsia zmývať denne vlažnou vodou bez mydla
  • Používať bavlnené podprsenky, najlepšie podprsenky na kojenie1
  • Do podprsenky vkladať prsné vložky, ktoré nasiaknu prebytočné odtekajúce materské mlieko
  • Sušenie pŕs vykonávať ľahkým dotykom uteráku, nie trením
  • Po dojčení nechať bradavky a dvorce uschnúť voľne na vzduchu

Aj v súčasnosti pretrváva pre čerstvé mamičky nebezpečenstvo infekcie, preto v prípade horúčky, či dlhodobo zvýšenej teploty2, je potrebné vyhľadať okamžitú lekársku pomoc.
Vždy je nutné informovať lekára o tom, že žena dojčí.

Strava v šestonedelí

V období dojčenia by mamičky mali dbať na výživnú stravu, pretože nutričné ​​nároky sú vyššie ako boli v tehotenstve. Strava má byť vyvážená. Nesmie chýbať ovocie a zelenina a tiež je potrebné nezabúdať na pitný režim. V súhrne sa dá povedať, že tri bohaté jedlá denne a desiaty medzi nimi zložené z ovocia, zeleniny a mliečnych výrobkov, by mali pokryť nutričné ​​nároky dojčiace mamičky tak, aby mala dostatok energie a netrpela únavou.

Počas dojčenia je vhodné obmedziť pitie kávy a čierneho čaju, pretože bránia vstrebávaniu vápnika v čreve.Treba mať na pamäti, že všetko, čo vypije alebo zje dojčiaca mamička, prechádza následne do materského mlieka.

Novorodenec dojčený počas šestonedelia

Sex po pôrode

Najlepšie bude začať v čase, keď budú mať o sex záujem obaja partneri. Viď . článok: Sex po pôrode.

Kontrola po šestonedelí

Po uplynutí šestonedelia by mala žena navštíviť svojho gynekológa, ktorý v priebehu vyšetrenia skontroluje popôrodné poranenia, stav krčka maternice, hrádze a pošvových stien. Lekár vyšetrí aj krčok maternice a vykoná odber sterov na cytologické vyšetrenie. Toto sa vykonáva v rámci prevencie možného vzniku rakoviny. Pri tejto kontrole by sa mala žena s lekárom poradiť aj o vhodnej antikoncepcii2.

Najdôležitejšími činnosťami by malo byť pre šestonedieľku dojčenie, užívanie s bábätkom a tiež odpočinok a spánok. A to aj počas dňa. Spánok je dôležitý pre načerpanie síl i k duševnej pohode novopečenej mamičky. Nie je preto hanba požiadať o výpomoc napr. s domácnosťou svojich najbližších.

Viac o šestonedelí na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://www.rodicka.cz/sestinedeli-po-porodu-–-zena-by-mela-hlavne-odpocivat-a-seznamovat-se-s-mim...
  2. http://sestinedeli.zdrave.cz/jak-zvladat-sestinedeli/
  3. http://www.porodnice.cz/sestinedeli
  4. http://www.porodnice.cz/sestinedeli/fyziologicke/cviceni-sestinedeli
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Kam ďalej?

Skúsenosti so šestonedelím

Máš skúsenosť so šestonedelím?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť